Samochody elektryczne zdobywają coraz większą popularność, a zakup używanego modelu to dobry sposób, by wejść w świat elektromobilności bez wydawania fortuny. Nie da się zaprzeczyć, że jest to bardzo dobry sposób, aby wejść do świata elektromobilności bez konieczności wydawania dużej sumy już na starcie. Jednak warto zwrócić uwagę na jeden z najważniejszych elementów takiego auta – jest nim bateria. To ona odpowiada między innymi za wydajność, ogólną sprawność samochodu i oczywiście zasięg. Jak dbać o baterię w samochodzie elektrycznym, aby służyła jak najdłużej? Sprawdź!
Jeśli zdecydujesz się na zakup używanego auta elektrycznego, musisz pamiętać o tym, aby odpowiednio dbać o baterię w aucie. Co to właściwie oznacza? Chodzi o wypracowanie dobrych nawyków. Jeśli bateria nie jest już fabrycznie nowa, wiele czynników będzie wpływało na jej kondycję.
Przede wszystkim należy unikać skrajnych poziomów naładowania baterii. Niekorzystne będzie zarówno ładowanie do 100%, jak i całkowite rozładowanie. Optymalny poziom ładowania to 20–80% – taki zakres znacząco wydłuża żywotność ogniw. To znacząco pomaga wydłużyć żywotność baterii. To jednak nie wszystko. Po drugie zadbaj o właściwą temperaturę. Niektóre samochody mają opcję wstępnego przygotowania termicznego przed jazdą. Oczywiście pamiętaj, że Twój samochód elektryczny został stworzony z wykorzystaniem najnowszych technologii, które również chronią baterię, a Ty jedynie możesz dodatkowo nieco pomóc, stosując się do tych kilku podstawowych zasad.
Zdecydowanie częste ładowanie auta elektrycznego do 100% może wpływać negatywnie na żywotność baterii. Na pewno po czasie zauważysz spadek wydajności. Najlepszym rozwiązaniem jest ładowanie maksymalnie do 80%. Jeśli planujesz długą trasę, wtedy możesz rozważyć naładowanie baterii w pełnym zakresie, jednak nie należy robić tego za każdym razem.
Zastanawiasz się, czy pozostawienie samochodu elektrycznego z rozładowaną baterią na dłużej jest szkodliwe? Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna – takie działanie nie jest zalecane. Gdy bateria w elektrycznym samochodzie jest rozładowana przez dłuższy czas, może dojść do znacznego spadku pojemności, a nawet trwałego uszkodzenia ogniw. W bardzo skrajnych przypadkach zdarza się, że nie jest możliwe ponowne uruchomienie auta bez interwencji specjalisty. Jeśli planujesz zostawić swoje auta na dłużej w garażu, zadbaj o to, aby bateria była na poziomie przynajmniej do 30 do 50%.
Szybkie ładowanie zdecydowanie jest wygodne, ale wiąże się z pewnymi problemami. Wysoka moc ładowania generuje ciepło, z kolei wysoka temperatura nie jest korzystna dla baterii. Właśnie dlatego zbyt częste korzystanie z ultraszybkich ładowarek może przyspieszyć proces starzenia się ogniw. Oczywiście nie oznacza to, że należy ich całkowicie unikać. Najważniejsze jest zachowanie równowagi i rozsądku. Jeśli na co dzień masz możliwość ładowania auta w garażu lub pod domem, używaj właśnie tego rozwiązania. Natomiast szybkie ładowarki zostaw na wyjątkowe sytuacje. Warto dodać, że niektóre auta pozwalają również na ustawienie limitu mocy ładowania.

Nie da się zaprzeczyć, że styl jazdy ma wpływ na zużycie i kondycję akumulatora w używanym aucie elektrycznym. Musisz pamiętać, że dynamiczna jazda, nagłe przyspieszanie i ostre hamowanie nie tylko zwiększają zużycie energii, ale również powodują większe obciążenie ogniw. Szczególnie niekorzystne jest gwałtowne pobieranie dużych dawek prądu z baterii. Niestety im częściej do nich dochodzi, tym trudniej ogniwom utrzymać stabilne napięcie i temperaturę. Warto kontrolować swój styl jazdy i wypracować nawyki, które pomogą Ci wpłynąć pozytywnie na żywotność baterii w Twoim aucie elektrycznym.
Jeśli zastanawiasz się, nad zakupem swojego pierwszego elektryka, koniecznie odwiedź Mercedes-Benz Autotorino Warszawa i sprawdź, jakie auta mamy w swojej ofercie!
Chcesz wiedzieć, ile wytrzymuje bateria w aucie elektrycznym? To pytanie z pewnością zadaje sobie każdy właściciel takiego auta, a także osoby, które dopiero planują zakup. Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi – to zależy od wielu czynników. Jednak przyjmuje się, że akumulator w aucie elektrycznym wytrzymuje od 900 do 1000 cykli ładowania przy utrzymaniu minimum 80% pojemności baterii po 1000 cyklach ładowania.
W przypadku aut elektrycznych marki Mercedes kwestia wydajności baterii została potraktowana priorytetowo już na etapie projektowania. Dzięki zaawansowanym systemom zarządzania energią, jak również aktywnemu chłodzeniu i podgrzewaniu ogniw, baterie w modelach Mercedes-EQ zachowują wysoką sprawność nawet po wielu latach użytkowania. Zastosowanie inteligentnych algorytmów, które na bieżąco analizują styl jazdy kierowcy i warunki drogowe, pozwala optymalnie wykorzystywać dostępną energię i zmniejszyć tempo naturalnej degradacji ogniw. To dlatego wielu właścicieli modeli takich jak EQA, EQC czy EQS może cieszyć się wciąż imponującym zasięgiem, mimo że ich samochody mają już za sobą setki ładowań. Dane z eksploatacji pokazują, że po przejechaniu nawet 100 tysięcy kilometrów baterie potrafią zachować około 90% pierwotnej pojemności, co wyraźnie wyróżnia Mercedesa na tle konkurencji. Właśnie dlatego, decydując się na używany model elektryczny z naszej oferty, zyskujesz pewność, że otrzymujesz auto, które nadal zapewnia doskonałe osiągi i pełen komfort codziennej jazdy – także pod względem zasięgu.
Wiesz już, że odpowiednia troska o baterię w samochodzie elektrycznym to gwarancja długiej i przede wszystkim bezproblemowej eksploatacji auta, szczególnie jeśli decydujesz się na używany model. To właśnie między innymi Twoje codzienne nawyki będą decydowały o tym, jak długo bateria w elektrycznym aucie zachowa swoją pojemność oraz wydajność.
Ul. Gottlieba Daimlera 1
02-460
Warszawa
+48 22 312 70 00
info@autotorino.mercedes-benz.pl
Godziny otwarcia: