Mercedes Benz słynie z innowacyjnych rozwiązań technicznych, które stają się wzorem do naśladowania dla konkurencji. Koncern jest pionierem wielu osiągnięć technologicznych, które wpisały się na zawsze w historię motoryzacji. Przykładem może być chociażby system ABS, który Mercedes-Benz wprowadził do swoich modeli aut osobowych czy też system poduszek powietrznych, które producent zaczął montować seryjnie w swoich egzemplarzach i zapoczątkował tym obowiązujący powszechnie standard bezpieczeństwa. System 4MATIC to kolejne z autorskich rozwiązań, które koncern wprowadził na rynek. Czym jest napęd 4MATIC? Czy warto wybrać samochód w niego wyposażony? W tym tekście wyczerpująco odpowiadamy na te pytania!
Czym charakteryzuje się napęd na wszystkie koła 4MATIC? Przede wszystkim został on stworzony w celu zapewnienia najlepszej możliwej trakcji, stabilności oraz bezpieczeństwa jazdy w trudnych warunkach drogowych, np. podczas opadów deszczu, śniegu czy mżawki. Priorytetem dla inżynierów było zapewnienie bezpieczeństwa i optymalnego komfortu jazdy w każdych warunkach. Co sprawia, że to jest możliwe? W zależności od modelu i wersji samochodu, system 4MATIC może działać w sposób stały lub adaptacyjny. W trybie stałym moment obrotowy jest równomiernie rozdzielany między przednie i tylne koła, zwykle w stosunku 50/50. W trybie adaptacyjnym system samodzielnie dostosowuje rozdział momentu obrotowego w zależności od warunków jazdy, co pozwala na optymalne wykorzystanie przyczepności. Nie bez znaczenia jest również integracja 4MATIC z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak ABS, ESP czy ASR. Dzięki temu połączeniu auto jest wszechstronnie przygotowane na trudne warunki na drodze.
Na początek trochę teorii — nazwa systemu 4MATIC pochodzi od 4 (-wheel-drive) i (auto)matic. Budowa tego napędu polega na dołączeniu centralnego dyferencjału do skrzyń automatycznych i zespoleniu osobnym wałem do dyferencjału przedniego i tylnego.
Wyróżniamy dwie generacje tego napędu: starszą W124 (system regulowany elektrohydralulicznie) oraz drugą W163/W210 uproszczoną i opartą na przekładni planetarnej. Obecnie dostępne modele Mercedes opierają się na drugiej generacji, więc to na niej będziemy się skupiać przez dalszą część artykułu.
Pora dowiedzieć się szczegółów technicznych dotyczących napędu 4MATIC, dzięki czemu łatwiej będzie zrozumieć mechanizm jego działania.
Podstawową informacją jest to, że 4MATIC wykorzystuje centralny mechanizm różnicowy o konstrukcji planetarnej i realizuje funkcje trzech mechanizmów za pomocą szybkich, automatycznych impulsów hamujących. Te impulsy są precyzyjnie kontrolowane przez system, poprawiając trakcję podczas ruszania na śliskiej nawierzchni oraz stabilizując pojazd w trudnych manewrach. Podczas niespodziewanych niebezpiecznych momentów na drodze koła z mniejszą przyczepnością są automatycznie hamowane, a jednocześnie moment obrotowy jest przekazywany na oś o większej adhezji, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej przyczepności i mimo przeszkód płynnie jedzie dalej. Ważnym elementem 4MATIC-a jest jednostopniowa skrzynia rozdzielcza z otwartym mechanizmem różnicowym, który wyrównuje prędkości obrotowe między osiami. Skrzynia ta jest zintegrowana z automatyczną skrzynią biegów, tworząc kompletną jednostkę napędową razem z silnikiem, przekładnią hydrokinetyczną oraz przekładnią przedniej osi.
Porównajmy teraz trzy najbardziej znane, konkurencyjne systemy napędowe: 4MATIC od Mercedes-Benz, Quattro od Audi i Xdrive od BMW.
4MATIC od Mercedes-Benz to napęd, który ma w swoim rodowodzie zapewnienie optymalnego bezpieczeństwa. System jest dynamiczny i wykorzystuje elektroniczne różnice centralne i interwencje systemu ESP, aby kierować moc tam, gdzie jest najbardziej potrzebna. Zintegrowany z zaawansowanymi i bezkonkurencyjnymi na rynku systemami wsparcia kierowcy (np. asystent kontroli trakcji, asystent odległości od poprzedzającego auta) sprawia, że samochód staje się niezwykle komfortowy w prowadzeniu, a ryzyko kolizji i nieprzewidzianych sytuacji zostaje optymalnie zminimalizowane.
Napęd Quattro to kultowy system od Audi, który cechuje się stałym rozdzieleniem momentu obrotowego między przednią i tylną oś oraz zaawansowanymi technologiami (elektroniczne sterowanie momentem obrotowym czy sprzęgła wielopłytkowe). Quattro radzi sobie świetnie w terenie, a kierowca bez problemu pokona kręte i niebezpieczne drogi nawet w trudnych warunkach. Ciekawostką jest wersja Quattro ultra, która pozwala na tymczasowe odłączenie jednej osi i zaoszczędzenie dzięki temu paliwa.
Napęd Xdrive to wynalazek od BMW, który również cechuje się doskonałym trzymaniem się drogi i stabilnością jazdy w różnych warunkach drogowych. W porównaniu do Quattro cechuje się większą elastycznością w rozkładzie momentu obrotowego między osiami. Warto zaznaczyć, że Xdrive stawia na sportowe doznania z jazdy i oferuje dynamiczne prowadzenie z naciskiem na tylną oś. Napęd jest zintegrowany z systemem kontroli trakcji i stabilności (DSC).
Warto zwrócić uwagę, że dzięki złożonemu systemowi sterowania momentem obrotowym, napęd 4MATIC pozwala na doskonałe dostosowanie się do warunków na drodze, niezależnie od tego, jakie one są. Auto będzie prowadziło się w pełni idealnie zarówno na suchej, mokrej nawierzchni, a także na śniegu, mżawce czy w błocie. Siła 4MATIC tkwi w dopasowaniu do otoczenia i sprawieniu, aby żadne okoliczności nie były przeszkodą w bezpiecznej i efektywnej jeździe.
Praktycznie rzecz ujmując, napęd 4MATIC wpływa na bezpieczeństwo jazdy na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim poprawia przyczepność auta do powierzchni w trudnych warunkach i zapewnia większą stabilność i pewniejsze prowadzenie. Dodatkowo samochody osobowe z napędem tego typu będą miały zwiększoną zdolność do jazdy w wymagającym, off-roadowym terenie. Napęd na cztery koła ma również pozytywny wpływ na przyspieszenie auta, więc można cieszyć się lepszymi osiągami i przyjemnością z prowadzenia.
Tak naprawdę próżno wymieniać wszystkie dostępne modele Mercedesów z napędem 4MATIC, ponieważ to rozwiązanie jest aktualnie szeroko dostępne wśród aut od tego producenta. Można bez problemu upolować wersję 4MATIC takich modeli jak: Klasa C, Klasa E, CLS, CLA, Klasa S, GLA, GLS, GLE, a także wśród elektryków EQA, EQE, EQB, EQC czy EQS.
Poniżej przedstawiamy popularne pytania dotyczące napędu 4MATIC.
Taka informacja na pewno będzie przekazana podczas zakupu pojazdu, bo to ważna kwestia. Warto również zwrócić uwagę na plakietkę z logo 4MATIC, która jest standardowo montowana na modelach wyposażonych w ten system.
Systemu nie można włączyć lub wyłączyć. Samochód jest w niego wyposażony na stałe.
4MATIC najbardziej przyda się kierowcom, którzy sporo jeżdżą autem po różnorodnych drogach, mieszkają na obszarach wiejskich lub poza głównymi arteriami miejskimi, gdzie drogi często są w złym stanie, nie są regularnie odśnieżane, są kręte i bywają naprawdę niebezpieczne.
Niestety tak, szczególnie w porównaniu do aut z napędem tylko na przednią oś. Napęd na cztery koła zwiększa masę pojazdu i będzie wpływać na zużycie paliwa.
Dodatkowa inwestycja w system 4MATIC podczas zakupu samochodu zwróci się w zwiększonym bezpieczeństwie na jego pokładzie, ale w sposób dosłowny również wpłynie na opłacalność zakupu, ponieważ według licznych opinii kierowców, auta z napędem na cztery koła lepiej zachowują swoją wartość przy odsprzedaży.
Ul. Gottlieba Daimlera 1
02-460
Warszawa
+48 22 312 70 00
info@autotorino.mercedes-benz.pl
Godziny otwarcia: