Mercedes-Benz – historia o pięknych motoryzacyjnych marzeniach

Mercedes-Benz jest jedną z najbardziej znanych, cenionych i rozpoznawalnych marek samochodowych na świecie. Trójramienna gwiazda będąca symbolem firmy to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków zarówno wśród miłośników motoryzacji i ludzi, którzy auta traktują jak zwykłe środki komunikacji. Od początków istnienia, a więc od pierwszego pomysłu, który pojawił się 1870 roku, nazwa była wielokrotnie zmieniana. Droga do sukcesu nie była usłana różami, ale jest to historia, którą warto poznać - to opowieść o dążeniu do celu, pokonywaniu przeciwności i ogromnej wytrwałości. Poznajcie historię marki, która od ponad 130 lat wyznacza nowe standardy w motoryzacji.

Mercedes-Benz – historia o pięknych motoryzacyjnych marzeniach

Trudne początki i wielkie marzenia

Początek firmie dali Karl Benz i Gottlieb Daimler, którzy w latach osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku pracowali nad silnikiem spalinowym. Wówczas jeszcze obaj panowie pracowali niezależnie, każdy nad własnym projektem. Benz był posiadaczem własnej firmy, która zajmowała się wytwarzaniem niewielkich metalowych elementów. Inżynierowi nie podobało się jednak to zadanie. Jego marzenia sięgały dalej - marzył bowiem o produkowaniu nowoczesnych silników napędowych. Poprzez ślub z Berthą Ringer, który miał miejsce w latach 80-tych i otrzymaniu dużego posagu, był w stanie spłacić swojego niechętnego do takich planów wspólnika i rozpocząć wymarzoną produkcję. Wkrótce inżynierowi udało się stworzyć dwusuwowy silnik spalinowy, a następne częściowo go opatentować. Tak bardzo skupił się nad pracą nad nim, że jego firma zbankrutowała. Konieczne było więc znalezienie kolejnego wspólnika. Benz zaczął wówczas marzyć o stworzeniu pojazdu, w którym znajdzie się jego nowoczesny dwusuwowy silnik. Historia zatoczyła koło – jego pomysł nie spodobał się żadnemu z potencjalnych wspólników, w efekcie czego, aby móc realizować swoje marzenie, musiał ponownie opuścić firmę.

Nowe przedsiębiorstwo Benza i jego pierwszy poważny sukces

W 1883 roku Karl Benz założył swoje kolejne przedsiębiorstwo. Tym razem udało mu się pozyskać wspólników, którzy przychylnie patrzyli na jego wielkie plany. Dzięki temu, już w 1886 roku światło dzienne ujrzał projekt pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Trójkołowe auto powstało na papierze od podstaw, w trzech różnych wersjach i na tej podstawie Benz zdecydował się opatentować swój projekt. Samochód nie trafił jednak do produkcji, ponieważ jego autor obawiał się o kwestie bezpieczeństwa. Konstruktor miał ku temu powody, ponieważ pierwsza próbna jazda jego pojazdem zakończyła się zderzeniem z murem.

Projekt nie spotkał się ze zbyt dużym zainteresowaniem, ale kiedy inżynier chciał już zrezygnować z jego produkcji, na scenę ponownie wkroczyła jego małżonka. Chciała udowodnić mężowi, że wystarczy wskazać praktyczne zastosowanie jego samochodu potencjalnym klientom, aby odnieść finansowy sukces. 5 sierpnia 1988 roku, Bertha Benz ukradła mężowi jeden z egzemplarzy trójkołowca i wybrała się wraz z synami w podróż do swojej matki. Udało jej się wówczas pokonać dystans 100 kilometrów, dzięki czemu ustanowiła rekord świata. Nikt wcześniej nie pokonał samochodem takiej odległości. Jazda zajęła jej co prawda cały dzień, ale nikomu nie udałoby się pokonać dystansu szybciej żadnym innym pojazdem. Wszelkie usterki, które pojawiły się po drodze kobieta naprawiła samodzielnie.

Największy konkurent Benza – Daimler

O wyczynach swojej niesamowitej małżonki Karl Benz dowiedział się dopiero z przesłanej przez nią depeszy. Żona przekazała mu cenne uwagi, które konstruktor wcielił do projektu. Dzięki jej sugestiom pojawił się na przykład niski bieg, który umożliwił komfortowy wjazd na wzniesienie. Bezprecedensowe zachowanie małżonki Benza miało ogromny wpływ na popularyzację automobili. Już kilka lat później pojawiły się dwa czterokołowe modele – Benz Wiktoria oraz Benz Velo, którym udało się odnieść sprzedażowy sukces, o jakim było naprawdę głośno.

Pojazdy inżyniera sprzedawały się doskonale nie tylko w Europie, ale również Azji i Ameryce Południowej! Do 1899 roku na świecie poruszało się ich już około dwóch tysięcy. Automobile nazywane były Benzami, ale swoją współczesną, niezwykle popularną nazwę zawdzięczają one Gottliebowi Daimlerowi.

Daimler przez wiele lat był dużym konkurentem Benza. Obaj inżynierowie pracowali równocześnie nad stworzeniem pierwszego silnika spalinowego. Dzisiaj większy sukces przypisuje się jednak Daimlerowi. W 1883 roku zbudował on bowiem silnik niewielkich rozmiarów, niezwykle lekki, o nieznanej dotąd prędkości obrotowej. Ten wynalazek opracował on wraz ze swoim przyjacielem – Wilhelmem Maybachem.

Nowe przedsiębiorstwo Benza i jego pierwszy poważny sukces

Trójramienna gwiazda i moment powstania jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek świata

Zanim w warsztacie mieszczącym się na przedmieściach Kolonii powstał wspólny cud techniki, obaj panowie długo wcześniej pracowali nad powstaniem idealnego silnika spalinowego. Daimler intensywnie myślał wówczas o stworzeniu własnej firmy. W tym właśnie czasie wysłał on do swojej małżonki słynną pocztówkę z trójramienną gwiazdą, która stanowiła inspirację do stworzenia tak rozpoznawalnego logo marki.

Gottlieb Daimler marzył bowiem o tym, aby jego benzynowe silniki wykorzystywane były w pojazdach:
• lądowych,
• wodnych,
• powietrznych

Odzwierciedlać miała to właśnie gwiazda o trzech ramionach. Aby móc urzeczywistnić swoje marzenia, obaj inżynierowie musieli opuścić swoją dotychczasową firmę, w której nakładano na nich coraz więcej obowiązków. Daimler zdecydował się wówczas na zakup domu, a w jego ogrodzie, razem z Maybachem zbudowali niewielki warsztat.

Wynalazcy długo trzymali swoją działalność w tajemnicy, choć nie obyło się bez problemów, takich jak nocny nalot policji. Sąsiedzi, zaniepokojeni sporym hałasem donieśli, iż w warsztacie przynależącym do domu obok wybijane są fałszywe monety. Źródła podają, że policjanci byli niezwykle zawiedzeni faktem, iż zamiast wybijanych monet zastali urządzenie, którego działania nie byli nawet w stanie zrozumieć.

Pierwszy czterokołowy pojazd z silnikiem benzynowym Daimlera i Maybacha

Pierwszy czterokołowy pojazd z silnikiem benzynowym Daimlera i Maybacha

Wkrótce panowie zamówili czterokołowy, gotowy pojazd, w którym umieścili swój silnik. W przeciwieństwie do Benza, nie zaczęli od konstrukcji całego automobilu. Silniki Daimlera szybko zyskały popularność z uwagi na swoją niezawodność, znajdując zastosowanie w łodziach i sterowcach oraz automobilach. Sen Daimlera o wszystkich trzech obszarach działalności jego firmy zaczął się urzeczywistniać.

Ojciec Chrzestny marki

W roku 1897 austriacki przedsiębiorca i kierowca wyścigowy Emil Jellinek zamówił u Daimlera swoje pierwsze auto. Samochody wystawiał w wyścigach, które zyskiwały na popularności, a swój rajdowy team nazwał od imienia córki – Mercedes. Automobile tak przypadły Jellinkowi do gustu, że do roku 1900 zamówił ich u Daimlera trzydzieści i sam zaczął nimi handlować.

Sam konstruktor silników już nie żył, jednak jego fabryka radziła sobie doskonale. Jellinek polecił inżynierom, aby stworzyli silnik jeszcze szybszy i o doskonalszych parametrach, aby móc wygrywać wyścigi. Silnik nazwany został Daimler-Mercedes. Drugi człon nazwy bardzo szybko stał się marką dla samochodów produkowanych w fabryce Daimlera. Sam Emil Jellinek, zafascynowany sukcesem, zdecydował się na zmianę swojego nazwiska na JellinekMercedes. W tym czasie popularność automobili Daimlera i Benza stale rosła. Miało się to jednak zmienić w czasach I wojny światowej, kiedy na tak luksusowe dobra społeczeństwa nie było po prostu stać.

Trudna decyzja o połączeniu sił konkurentów

Niestety sytuacja nie uległa poprawie po zakończeniu wojny. Spowodowało to, że w roku 1924 dwaj konkurenci zdecydowali się na podjęcie współpracy. Na początku ograniczało się to jedynie do wspólnej reklamy aut, jednak już w 1926 roku zarządy zdecydowały o połączeniu firm. W ten sposób powstała spółka Daimler- Benz AG. Z uwagi na to, aby żadna ze stron układu nie mogła poczuć się pokrzywdzona, pojazdy sprzedawane były pod nazwą Mercedes-Benz

Zdecydowano się również na połączenie logo w formie gwiazdy Daimlera oraz wieńca laurowego pochodzącego z logo Benza. Synowie Daimlera odnaleźli pocztówkę do żony już po jego śmierci, ale zdecydowali się na wprowadzenie trójramiennej gwiazdy na długo przed fuzją dwóch firm.

Trudna decyzja o połączeniu sił konkurentów

Złoty okres dla Mercedesa

Wkrótce po połączeniu sił przez konkurencyjne marki, nastał wspaniały okres dla firmy. W roku 1928 zadebiutował Mercedes Nurbug – samochód doskonały. Firma sprezentowała luksusowy pojazd ówczesnemu papieżowi – Piusowi XI. Jednak to inna limuzyna zdecydowała o tym, że Mercedes do dzisiaj kojarzony jest z luksusem. Model 770 również miał na swoim pokładzie słynnego, aczkolwiek nie cieszącego się obecnie dobrą sławą pasażera - był to sam Adolf Hitler. Podczas II wojny światowej niemiecki koncern zajmował się produkcją silników do czołgów i samolotów do momentu, kiedy w roku 1944 roku fabryka została zbombardowana.

Światowy sukces Mercedesa

Po latach wojny, firma dość szybko podniosła się i rozpoczęła produkcję kolejnych modeli. Już w latach pięćdziesiątych powstały tak słynne modele, jak 170, 300 oraz 300 SL. Mercedes zajmował się produkcją samochodów użytkowych, jak również pojazdów wyścigowych.

Niemieckie przedsiębiorstwo produkowało automobile, od samego początku opierając się na następujących, kluczowych kryteriach:
• innowacja,
• bezpieczeństwo,
• jakość,
• fascynacja.

Nie może więc dziwić fakt, że za samochody pochodzące z fabryki Mercedesa klienci byli i są w stanie zapłacić znacznie więcej, niż u konkurencji. Przez lata swojej działalności, Mercedes mógł pochwalić się kilkoma naprawdę kultowymi pojazdami. Jednym z nich jeździł nawet Elvis Presley. Janis Joplin marce Mercedes poświęciła zaś jeden ze swoich utworów, kreując samochód jako najlepszą nagrodę za lata ciężkiej pracy.

Nowy rozdział w historii Mercedesa

Nowy rozdział w historii Mercedesa

W roku 1998 Daimler-Benz za sumę 36 milionów dolarów zdecydował się na zakup amerykańskiego koncernu Chrysler. Firma zmieniła jednocześnie swoją nazwę na Daimler Chrysler AG. Małżeństwo pomiędzy firmami nie trwało jednak zbyt długo, bo już w roku 2007 niemiecki koncern sprzedał Chryslera za sumę zaledwie 1,35 miliona dolarów. Firma przynosiła straty, więc zdecydowano się jej szybko pozbyć. Po tej transakcji firma ponownie zmieniła swoją nazwę, tym razem na Daimler AG. Do dzisiaj funkcjonuje ona pod tą nazwą, a kultowa nazwa Mercedes-Benz ogranicza się jedynie do marki

Obecna wartość firmy szacowana jest na około 26 milionów dolarów. Zatrudnia ona na całym świecie prawie trzysta tysięcy osób. Dzisiaj można już mówić o kolekcji 550 pojazdów, które wszystkim niewątpliwie kojarzą się z luksusem. Mercedesy to samochody wybierane z uwagi na swoją historię, nowoczesne technologie, ale przede wszystkim prestiż marki. Według wyników raportu BrandZ Top100, który corocznie opracowywany jest przez Millward Brown, znak handlowy firmy warty jest w tej chwili aż 21,535 miliardów dolarów! Jest to trzeci wynik spośród wszystkich światowych firm motoryzacyjnych.